Bijzonder project
Content maken
100% Uniek concept
Bierproeverij-spel voor thuis

Een bijzonder project in content maken. We lichten een case uit waarbij we content hebben gemaakt voor een start-up en hun productlancering.
Een succesvolle en gepassioneerde ondernemer met een bijzonder creatief idee nam contact met ons op met de opdracht om content te maken. Zijn concept was klaar en moest worden gelanceerd. Daarvoor was maatwerk content nodig om zijn unieke product tot verbeelding te laten spreken.
De wens ging uit naar een video met beknopte uitleg over het concept, fotografie om sfeer en merkherkenning te creëren plus uitgebreide productfotografie voor de invulling van de webshop. De bedoeling was om zijn idee in de markt te zetten met veel flair en publiciteit. Het was een perfect product met perfecte timing en Alleen op deze manier wek je de interesse en krijg je de kans om uit te leggen wat een bierproeverij-spel is waarbij je thuis, samen met vrienden gaat genieten van verschillende speciaal biertjes.
Zijn unieke concept is een bierproeverij voor thuis met spelelement in de vorm van een quiz. Zo’n bierproeverij wordt door de bedenker samengesteld met 4 speciaalbieren per persoon. Tijdens de bierproeverij kun je door de QR op het etiket te scannen deelnemen aan een quiz met verschillende vragen over ieder specifiek biertje. Iedereen kan dat zelf met zijn of haar smartphone doen en het op die manier tegen elkaar opnemen. Wie de meeste vragen goed weet te beantwoorden wint het spel en eeuwige roem als speciaalbier kenner.
Dit bierproeverij-spel is gelanceerd tijdens de eerste lockdown periode in de coronapandemie van 2020 toen onder andere horecagelegenheden en sportverenigingen gesloten waren. Perfecte timing zullen we maar zeggen 😉

Bijzonder (leuk)project
- 100% uniek -
De reden dat we dit een bijzonder project in content maken noemen is het 100% unieke concept en het leuke contact met de eigenaar/bedenker van het concept. Wij vinden het zeer inspirerend om te mogen samenwerken met creatieve en out-of-the-box denkende ondernemers. Op deze wijze hopen we bij te kunnen dragen aan het succes van dit concept en andere ondernemers ook te inspireren of te stimuleren om nieuwe ideeën te lanceren.
Bier proeverij
Spel element
Verassend
Wij maakten deze video
De opdrachtgever gaf ons de vrijheid bij het maken van een video om met eigen inbreng en ideeën te komen, inclusief de vrijheid voor eigen interpretatie over het totaalbeeld. Het principe van de video is het unieke concept te pitchen bij de consument en daarmee nieuwsgierigheid op te wekken over het ’thuis’ organiseren van een bierproeverij, de verassende speciaalbieren en het bijkomende vermaak en plezier bij het spelen van de quiz.
In de video hebben we geprobeerd zoveel mogelijk nadruk te leggen op sfeer en gezelligheid, het prikkelen van zintuigen door nieuwe smaken te ontdekken en het hoge fun gehalte van de quiz. Voor een zomers gevoel hebben we zachte en warme kleuren gecreëerd waardoor een vriendelijk totaalbeeld ontstaat van inclusiviteit en daarmee positieve associaties oproept in het menselijk brein. De vrolijke uptempo achtergrondmuziek versterkt deze vrolijke en zomerse vibe nog meer.

Achtergrond
Het merk van deze klant is ontstaan tijdens de eerste lockdown in de coronapandemie van 2020. De bedenker koesterde een liefde voor speciaalbiertjes en is een succesvolle bevlogen ondernemer. Deze combinatie is de activerende factor geweest een ‘leuk idee’ om te zetten naar een interactief en innovatief gezelschapsspel en bierproeverij in-één.
De visie achter het bierproeverij spel is heel simpel: De menselijke drang naar samenzijn (helemaal in een moeilijke periode zoals een lockdown) is groot. Ook is het heel menselijk dat we vermaakt willen worden en over het algemeen zijn we nieuwsgierig naar nieuwe ervaringen en smaken. Maak denkbeeldig de combinatie met een passie voor speciaalbier en het concept is snel gemaakt.
Kijk, ruik, proef en beleef is de slogan en slaat de spijker op z’n kop. Dit concept brengt mensen bij elkaar, gewoon thuis met vrienden of familie (of online met geliefden op afstand) een super gezellige avond hebben. Met elkaar de heerlijke smaken van verschillende speciaalbieren ontdekken en het plezier hebben in het spel met quizvragen.
De ideale manier om dit te vermarkten was door een online shop te maken waar deze biertjes in een compleet pakket, geschenkverpakking of als losse flesjes te koop zijn. Daarnaast zijn meerdere slijterijen en supermarkten enthousiast op het idee aangehaakt en de geschenkverpakkingen gaan verkopen.
De bijzonder positieve eigenschappen van deze product/markt combinatie is de grote funfactor van dit concept, de hoge mate van geschiktheid om bijvoorbeeld als cadeau te geven en de uitgelezen mogelijkheid voor bierbrouwerijen om hun speciaalbieren te promoten op een geheel eigenwijze en unieke manier die niemand anders biedt.
Door verschillende samenstellingen van speciaalbieren wordt de klant na een leuke ervaring nieuwsgierig naar de andere smaken en wil ook het volgende pakket te proberen. Iedere speciaalbier heeft zijn eigen quizvragen en productkenmerken met omschrijving van soort, wie de brouwer is en welke smaakeigenschappen. De biertjes die in de smaak vallen kan je daarna heel eenvoudig los kopen om er vaker van te genieten. Dit kan door ze als losse flesjes te bestellen in de webshop, of door ze bijvoorbeeld aan te schaffen bij de slijter of supermarkt op de hoek. (Mits die dan ook de biertjes van deze specifieke brouwer in zijn assortiment heeft)
Onze mening
Echt een bijzonder project waarvoor we content hebben mogen maken. Een lekker creatief en 100% uniek product, niets meer dan complimenten voor dit concept. Wat ons in het bijzonder aanspreekt is de manier van waardecreatie in de gehele keten. Ze zijn hiervoor grondig te werk gegaan en hebben geen enkele concessie gedaan in het proces. De mate van detail en hoever is nagedacht over zaken is echt uitzonderlijk. Je mag dan ook vaststellen dat innovatief en intelligent werk geleverd is.
Dit concept heeft een potentieel duurzaam en gezond verdienmodel voor zowel de brouwer, de retailer en natuurlijk de eigenaar/bedenker van dit concept. Ten eerste omdat het een uniek product is in een sterk groeiende markt van speciaalbieren met de daarbij toenemende aantallen van speciaalbier liefhebbers. Ten tweede door prijsconcurrentie en bijbehorende margedruk te ontwijken. Dit lukt doordat ze beleving en entertainment verkopen in plaats van alleen speciaalbier.
Dan is ook de manier van samenwerking tussen de huidige bierbrouwers en eigenaar van dit concept is verassend slim vormgegeven. Er zullen ongetwijfeld meer bierbrouwers komen die ook willen samenwerken en onderdeel willen zijn van dit concept. Wij zijn ervan overtuigd dat dit concept dan ook zal groeien en in de toekomst weer verfrissende en nieuwe ideeën zullen ontstaan.
Om te onderbouwen waarom wij denken dat dit een succes wordt geven we inzicht in onze marketingervaring. Dit concept is namelijk bedacht vanuit het standpunt van liefhebber, niet vanuit het standpunt van ondernemer die winst wil maken. Dat winst maken wel mogelijk is zorgt ervoor dat het ook werkelijk een businesscase wordt.
Denk hierbij aan de gedachtegang van Simon Sinek’s Golden Circle (de why). Dit is namelijk de gecreëerde meerwaarde voor de consument. (In plaats van speciaalbier krijgt de consument een totaalpakket met een interactieve, sociale, plezierige en verassende beleving waarmee je samen met vrienden of familie nieuwe smaken leert kennen, lol maakt door de quiz te spelen en je kan verdiepen in kennis en de kenmerken van de speciaalbier die je zojuist hebt geproefd.

WM Marketing doet meer dan alleen content maken

Premium zakelijke website's
Maatwerk premium website die voor je werkt. Eenvoudig bij te werken en onderhouden met WordPress

Maatwerk eigen content
Professionele foto, video, audio en tekst die we gebruiken voor je site en social media kanalen

Social media & marketing
Hoger in Google, meer volgers op je social media en betere klandizie door de juiste positionering
- WM Media . Marketing
Herman Kampmanstraat 40
7447 EG Hellendoorn - +31 6 48 58 5772
- Mail WM Marketing
